بازار کار سيستم هاي نظارت تصويري / نکاتي براي تجهيزات دوربين مداربسته
براي ورود به حوزه ي نظارت تصويري و دوربين مدار بسته افراد نياز به پيش نياز هايي براي شروع دارند تا بتوانند به پيشرفت خود در اين حوزه سرعت ببخشند.
سيستم هاي نظارت تصويري به دليل گستردگي کاربرد از علوم و تکنولوژي هاي مختلفي استفاده مي کنند ، که هر کدام در يک قسمت از اين سيستم ها کاربرد دارند، همچون مواردي مانند: طراحي ، توليد، نصب و راه اندازي ، ايجاد بستر و …
علوم مختلفي در سيستم هاي نظارت تصويري به کار برده ميشوند که مي توان به : الکترونيک ، برق، شبکه هاي رايانه اي ، مخابرات و کامپيوتر اشاره کرد.
افراد تحصيل کرده يا دانشجو در رشته هاي فوق به راحتي ميتوانند وارد اين حوزه شوند.
با توجه به سرفصل هاي بين المللي اين رشته و سرفصل هاي مقرر در سازمان فني و حرفه اي کشور سيستم نظارت تصويري در سه سطح تکنسين ،کارشناس و متخصص آموزش داده مي شود.
دوره تکنسين شروع آکادميک مبحث سيستم نظارت تصويري از مفاهيم پايه و اساسي، تشريح عملکرد تجهيزات به صورت تئوري و عملي و نحوه اجراي يک پروژه کوچک اما ساختار يافته از ابتدا تا انتها مي باشد.
دوره تکنسين ، دوره ي بسيار کامل و مفيدي مي باشد که افراد بدون داشتن پيش نياز مي توانند در اين دوره شرکت کنند ، اشخاصي بوده اند که حتي رشته آن ها غير مرتبط بوده است و به راحتي توانسته اند پس از اتمام اين دوره به نقاط خوبي برسند.
دوره تکنسين پيش نياز دو سطح بعدي مي باشد.
در دوره ي کارشناس تمرکز بر روي نحوه کار با سيستم هاي پيشرفته و پيچيده جهت تسلط بر عيب
يابي و رفع عيب در پروژه ، تشريح بستر هاي ارتباطي و نحوه انجام عمليات هاي کاربردي و پيشرفته شبکه مي باشد.
پس از گذراندن دوره ي کارشناس ، افراد گواهي ورود به دوره ي متخصص را به دست مي آورند.
ورود به حوزه طراحي و مديريت پروژه از ابتدا تا انتها بصورت کاملا تخصصي با استفاده از نرم افزار هاي به روز طراحي و شناخت کامل تجهيزات برند هاي مختلف در اين سطح رقم مي خورد.
بيشتر بخوانيد: نصب دوربين مدار بسته
توصيه هايي براي خريد تجهيزات دوربين مداربسته
انتخاب سازنده مناسب در بازار فعلي انتخاب برند و سازنده مناسب دوربين مداربسته با توجه به تنوع موجود و قيمت بسيار بالاتر تجهيزات سازندگان معتبري همچون Sony ،Bosch ،Axis و Panasonic در مقايسه با مارکهاي متفرقه چيني، بسيار مشکل شده است. بروشورها و کاتالوگ ها به دنبال پر رنگ کردن توانايي هاي محصول شرکت ها هستند. اين کار لازم است تا تواناييهاي يک محصول را براي مشتري نشان دهد. همچنين آنان به دنبال اين هستند که نشان دهند اين محصول آن چه را مشتري به دنبالش است، در خود دارد.
مشکل از آنجا ناشي مي شود که براي خريداران غيرممکن است که بتوانند تشخيص دهند آيا محصول معرفي شده براي محيطشان متناسب است، و از همه مهم تر به ندرت در يک بروشور از عملکرد يک محصول در شرايط مختلف صحبت شده است که اين اتفاق به دو دليل روي مي دهد، يا فروشنده مطمئن نيست که محصول مناسب کدام بخش است و يا فروشنده مي خواهد به فروش خود دست پيدا کند و هيچ فرصتي را هم از دست ندهد که در هر يک، تعيين واقعي متناسب بودن کالا با نياز کار بسيار سختي است .
قيمت دوربين نمي تواند نشانگر کيفيت آن باشد
براي خريداران ناآشنا، بهترين روش انتخاب يک دوربين با کيفيت قيمت آن است و با اين فرض اقدام به خريد دوربين مي کنند. برخي فروشندگان نيز از چنين تصوراتي سوءاستفاده مي کنند و تجهيزاتي را که چندان تناسبي با خواسته و کاربري خريدار ندارد، پيشنهاد ميدهند.
حسگرهاي تصوير
حسگرهاي تصوير از جمله تجهيزاتي هستند که فروشندگان در خصوص تأثير آن بر قيمتها سخن به ميان مي آورند، نوع CCD يا CMOS
( سازندگان آن اغلب به دو شرکت بزرگ Sony و Sharp در بازار ايران محدود مي شود) دو انتخاب اصلي اي هستند که در اين خصوص بيان مي شوند که در فصول مربوطه تشريح شد. در حال حاضر کيفيت حسگرهاي Sony تا حدي بالاتر از Sharp است و دوربين هايي که از حسگرهاي Sony استفاده مي کنند، کيفيت تصوير بهتري دارند.
در صورتي که قصد خريد دوربين مداربسته يا ديگر تجهيزات نظارتي را داريد ما به شما برند hikvision هايک ويژن توصيه مي کنيم.
اطلاعات ارائه شده توسط سازنده
شرکتهاي معتبر توليد کننده دوربين مداربسته به طور معمول اطلاعات جامع تر و کامل تري در رابطه با دوربين هاي خود را در اختيار مشتريان قرار ميدهند. عدم ارائه اطلاعات لازم و چاپ کاتالوگ خود يک نکته منفي به حساب مي آيد.
شناسايي اطلاعات نادرست
در صورت داشتن کمي تجربه و اطلاعات مي توان به راحتي اطلاعات غلط را تشخيص داد و از خريد محصول بي کيفيت خودداري کرد. برخي شرکت هاي توليد کننده تجهيزات مداربسته اطلاعاتي را در اختيار خريداران قرار ميدهند که به طور واضح دروغ است. براي مثال، دوربين هاي ارزان قيمتي با کيفيت تصوير ???TVI در کاتالوگ معرفي مي شوند. بايد سعي شود از برندهايي استفاده شود که چندين سال بدون مشکل در پروژه هاي مختلف استفاده شده اند.
کار با فروشندگان ثابت
شايد کار کردن با يک فروشنده ثابت به دليل ايجاد وابستگي چندان جالب به نظر نرسد، اما در طول زمان مفيد خواهد بود. کار کردن با فروشندگان ثابت به معناي کار کردن با يک فروشنده نيست و مي توان با چند فروشنده به طور ثابت کار کرد. فروشندگان معمولا خريداران ثابت خود را در جريان کيفيت محصولات قرار ميدهند تا اطمينان آنها را کسب کنند. اين کار در کنار زيان هاي مالي کوچک فوائد کاري و امنيتي خوبي دارد.
مطالعه دقيق مدارک سازندگان
براي يک خريدار دوربين مداربسته بسيار ضروري است که بتواند مطالب موجود در کاتالوگ رايخوتد و آنها را تحليل کند که در فصول مربوط به هر يک از تجهيزات، پارامترهاي مختلف از سازندگان مختلف تشريح شد. بيشتر بروشورهاي محصولات روي امتيازات و منافع سيستم فعلي شما تأکيد مي کنند. براي مثال، فروشندگان NVR، معمولا ادعاي مزيت هايي را مي کنند که هر
سطح پاييني هم ميتواند داشته باشد. فروشندگان دوربين معمولا فرضياتي دارند که تقريبا هيچگاه از آنها استفاده نخواهد شد. فروشندگان معمولا مقايسه ها را به سمتي هدايت مي کنند که ته مثبت محصولاتشان را به حداکثر برسانند. (اشاره به نام اين دو کالا تنها به عنوان مثال بود و محدود به اينها نيست).
بررسي پايگاه اينترنتي توليد کنندگان
درجه اعتبار سازندگان غير معروف از بررسي وب سايت آنها نيز قابل دريافت است. حتي ظاهر وب سايت نيز مي تواند اطلاعاتي را در اختيار قرار دهد. در وب سايتها معمولا بيشتر اطلاعات، مربوط به بازاريابي فروشندگان است و به طور آشکارا تبليغ قطعاتي است که فروشنده ارائه ميدهد، ولي مقالات و گزارشات مجلات در اين خصوص قابل قبول تر هستند. فروشندگان با کمترين توجه به رفتار عادلانه در برابر ديدگاه هاي مخالف، راجع به ارزش هاي روندي که در پس محصولات کمپاني شان نهفته است، بحث مي کنند. حتي گزارشات نيز نسخه کپي شده اي از خروجي هاي وب سايت فروشندگان است. به همين دليل بايد مواظب و آگاه از انگيزه و ساختار اطلاعات بود. آناليز بهتر اطلاعات از اشتباهها يا مشکلات آتي جلوگيري مي کند.